Felkészülés az óvodakezdésre
- Beszélgetés a gyermekkel arról, hogy ’miért kell óvodába járnia?’
- fejlődéslélektani szempontból megközelítve a gyermekek 3-4 éves korukban abban az életszakaszban járnak, amikor egyik fő tevékenységükké a tágabb környezetük felfedezése, új dolgok megismerése válik. Továbbá fokozatosan fejlődik énerejük, problémamegoldási képességeik és autonómiájuk is
- ezért egyre fontosabbá válik megbeszélni velük, mi, miért, hogyan történik, így konzekvens mintát adva nekik.
- „Ahogyan anyának és apának reggel a munkahelyre kell mennie, úgy neked is dolgod van az óvodában! Az óvó nénik szeretettel és érdeklődéssel várnak téged! Sok új barátot szerezhetsz, és olyan játékokat is megismersz, amilyet mi itthon még sosem játszottunk!”
- fejlődéslélektani szempontból megközelítve a gyermekek 3-4 éves korukban abban az életszakaszban járnak, amikor egyik fő tevékenységükké a tágabb környezetük felfedezése, új dolgok megismerése válik. Továbbá fokozatosan fejlődik énerejük, problémamegoldási képességeik és autonómiájuk is
Ismerkedés az óvodával
- az óvodai léthez közeledvén érdemes sétálgatni az intézmény környékén, így ismerkedve az útvonallal is otthonról
- ha van rá lehetőség, segíthet az óvónőkkel való ismerkedés is, emlegetni neveiket, kinézetüket leírni a gyermek számára, a leendő csoportja nevét
à biztonságérzet erősítése
Történetek az óvodáról szülői szemmel
- érdemes lehet felidézni az Önök - szülők - saját élményeit is:
- mi változott és mi ugyanolyan, mint gyermekkorukban?
- lehetőleg pozitív élményeiket, emlékeiket emeljék ki
- sokszor ilyenkor szembesülhetnek saját negatív élményeikkel, múltbeli szorongásukkal. Fontos ezek tudatosítása, és átszűrése, így elkerülve a szorongás huzalozását a gyermekben
- pozitív várakozás kialakítását segítheti:
- játékokkal, babákkal, plüssökkel ’előjátsszák’ az óvodát à ’a mackó gyerek egy napja az óvodában’
- benne lehet az is, hogy közösségben lenni nem mindig egyszerű, vannak szabályok is, amit be kell tartani à megelőzhető az ijesztgetés, de az óvoda túlidealizálása is
- az Önök attitűdje, érzései, gondolatai, és ahogyan ezt kommunikálják a gyermeküknek, kiemelten fontosak:
- Szülő óvodaérettsége: „Bízom az óvó nénikben, bízom az intézményben = a gyermekem jó helyen van!”
- Gyermek óvodaérettsége: „Anya és apa bízik az óvó nénikben, időben értem jönnek = jó helyen vagyok!”
à „Jó helyen van – Jó helyen vagyok, időben értem jönnek”
Beszokás megkönnyítése
- találkozás gyerekközösségekkel (pl. játszótéren)
- elválás gyakorlása (akár nyáron a nagyszülőknél, barátoknál)
- saját rituálé a búcsúzásra (röviden, pl. egy- két puszi, pacsi, kártya, stb.), a napi forgatókönyv megbeszélése is fontos lesz óvoda előtt, reggel
- napirend kialakítása (reggeli, ebéd, uzsonna, játék után elpakolás, alvás, stb.)
- nyár vége felé a napirendben kisebb változások alkalmazása à rendszeres elfoglaltságokhoz, korábbi ébredéshez, önkiszolgáló tevékenységekhez szoktatás
à Ez azért fontos, mert a gyermek így számára is ismerős tevékenységi sorokkal találkozhat aztán az oviban.
- önellátás (a gyermek segít akár a terítésben, elpakolásban, saját feladatokat kaphat) és szobatisztaság/ágytisztaság erősítése
- a gyermek így képesnek érezheti magát a követelmények teljesítésére (kompetencia-érzés).
- könnyebb számára, ha ezt még otthon, az ismert, biztonságos környezetben elkezdi, nem pedig az óvodakezdéssel azonos időben.
- érdemes megjelölni a gyermek tulajdonát
- biztonságérzetet nyújt
- megkönnyítheti az érkezést, távozást
- minden gyermek másképp reagálhat - lehet, hogy a csoport egy része teljes könnyedséggel fogadja az új környezetet, míg a másik fele ódzkodik
- más-más időtartamú lehet a beszokás fázisa
- mikor már ténylegesen jár a gyermek óvodába, és úgy tűnik, egészen belesimult, akkor is előfordulhatnak ’visszaesések’, nehezebb napok
- bizonytalanság esetén bizalommal fordulhatnak az óvónőkhöz, óvodapszichológushoz támpontokért
Változások a családi rutinban, szerepekben
- ahogyan a gyermek óvodába kerül, úgy óhatatlanul megváltozik az egész család napirendje is (ha járt bölcsődébe, talán kisebb hangvételű ez a változás, ugyanakkor mindenképp érdemes gondolni rá)
- kistestvér esetén előfordulhat testvérféltékenység (erősödése), feszültség a gyermekben („Ha ő otthon maradhat, én miért nem?”)
- a szülői szereprészek is átalakulnak – pl. ki viszi és hozza a gyermeket, ezt összehangolni à innentől kezdve egy óvodás gyermek szülei lesznek
- időmenedzsment figyelembevétele, minőségi idő a gyermekükkel
Mesék az óvodáról
- Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában
- Janikovszky Éva: Már óvodás vagyok!
- Donászy Magda: Első nap az óvodában (diafilm):
http://dydudu.hu/diafilm/294/294.html
- Finy Petra: Óvodások kézikönyve
- Catherine Leblanc, Dany Aubert: Oviba megyek!
- Csesznák András - Csesznák Verka: Lapibaba oviba megy
- Vackor az óvódában; Óvoda az őserdőben; Első nap az óvodában (diafilmek)
- Bartos Erika: Bogyó és Babóca az óvodában, Anna és Peti - Irány az óvoda!
- Doris Rübel - Óvodás lettem
- Liane Schneider - Bori óvodába megy
Pszichológusként az óvodában
- munkám során alapvetően az óvodapedagógusok nevelő munkáját segítő tevékenységet végzek
- ennek során többek között látogatásokat teszek a csoportokban, és amennyiben szükséges, célzott megfigyeléseket végzek
- továbbá segítő-tájékozódó konzultációkat folytatok mind a pedagógusokkal, mind a szülőkkel, kiegészítve szülői fórumok lehetőségével
- munkám részét képezik a gyermekek egyéni esetvezetése és gyerekcsoportok vezetése is
- szakmaközi egyeztetéseket is végzek, pl. a pedagógiai szakszolgálattal
Elérhetőségem:
Karsai Dóra
ovodapszicho.szentimrevaros@gmail.com
(Ezen keresztül egyeztethetünk a személyes beszélgetések időpontjáról. Az ide érkező levelekre csupán nekem van rálátásom.)
Előre is köszönöm megtisztelő bizalmukat!
Szép nyarat, és örömteli óvodakezdést kívánok Önöknek!
Karsai Dóra óvodapszichológus